maandag 13 februari 2012

Een tevreden roker is geen onruststoker

 Tot nu toe hadden we hier in Nederland een gedoogbeleid waar het softdrugs betrof. Dit was mijns inziens een ambivalent beleid waarin wat door de voordeur verkocht werd er aan de achterkant niet in mocht komen. Een beetje zwanger eigenlijk. Natuurlijk bestaat dat niet dus zo een beleid kan ook niet bestaan. Wat mij betreft legaliseren die handel.
Het legaliseren van de drugshandel heeft veel voordelen. Zo haal je de verkoop en handel in drugs uit de criminele sfeer. De koffieshops moeten er een goede boekhouding op na houden en geld moet worden afgedragen aan de belasting. Het maakt het ook mogelijk om mensen die aan een ziekte lijden waar van de symptomen onderdrukt worden, met bv. cannabis, deze drugs op een legale en makkelijke manier kunnen verkrijgen. Ik denk hierbij aan MS dat bij het gebruik van Cannabis minder spasmen geeft en beter ontspant of mensen die een chemokuur ondergaan en zich niet zo misselijk voelen na het gebruik van softdrugs. Het wordt dan ook makkelijker om de koffieshops op hun beleid te controleren in verband met verkoop aan minderjarigen.
Iedereen die in de jaren 70 in de Nieuwmarktbuurt opgroeide kent de problemen die zich voordeden omdat er in die tijd  geen gedoogbeleid bestond. Overal zag je de dealers mensen, ook kinderen, drugs aanbieden. Velen werden rijk door het verhandelen van drugs. Prostitutie veranderde omdat meisjes verslaafd werden gemaakt aan drugs en enkel en alleen om te scoren klanten meenamen en daar onveilige seks mee hadden. Iedereen die een beetje op de hoogte is van wat zich in die jaren afspeelde herinnerd zich de kotter   " Lammie " die in handen van een paar onderwereldfiguren grote hoeveelheden hasj smokkelde. Omdat drugs gelijk stond aan onderwereld speelde de drughandel zich bijna geheel af in de illegaliteit. Zo af en toe vond men een handelaar in het beton daar in gestopt door mensen die het begrip ˜Jantje Beton"  wel wat al te letterlijk namen. Toen softdrugs gedoogd werden zag je een duidelijke verschuiving naar XTC en andere chemische drugs.
Natuurlijk als softdrugs en wat mij betreft harddrugs, ook gelegaliseerd worden moet er streng toezicht op handhaving zijn. Een van de problemen met drugs is dat een heleboel jongelui geen maat weten te houden en in plaats van "sociaal "te roken zij er aan verslaafd worden. Dit komt mede volgens mij omdat het THC gehalte de laatste jaren in cannabis verhoogd is. Dit maakt dat cannabis nu mogelijk als een hard drug wordt beschouwd. Veel cannabisgebruik geeft klachten als: geheugenverlies, depressiviteit en motivatiegebrek.Deze drie voorbeelden zie je vaak op middelbare scholen zich afspelen. Zeer gevaarlijk is ook dat jongeren na cannabis gebruik meer kans hebben op schizofrenie.
Cannabis is link maar dat is alcohol ook. Het enige wat men kan doen is een goed beleid uitstippelen en naar mijn mening goede voorlichting geven. Dit moet van huis uit maar ook op scholen gebeuren waarbij ouders en verzorgers zich niet defensief moeten gaan opstellen zodat cannabis gebruikt  word als rebellie tegen verzorgers. Men zou ook bijvoorbeeld kunnen testen op THC gehalte en cannabis met een te hoog gehalte in beslag nemen en uit de handel halen Zelf heb ik ook een keer in mijn jeugdjaren een stickie geprobeerd. Zowaar kreeg ik een lachstuip en zag de vuilnisbak als mijn beste vriend en samen hebben we toen wat afgelachen, althans ik. De volgende dag weer bij mijn positieven gekomen vond ik dat het tijd werd om van vriend te veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten