donderdag 16 oktober 2014

Piet doet verdriet



Ieder jaar om deze tijd begin ik weer angst te krijgen want nog even en de gekte breekt weer los. Mensen verdringen elkaar in winkels om de grootste en duurste cadeaus te kopen in de hoop er ook iets moois voor terug te krijgen van: Die goede lieve Sint.

 In deze tijd van armoede en oorlog hoor ik van veel mensen dat 'ons mooie feest' daar niet onder mag lijden. Op de televisie zie ik kinderen met honger waar de regering echt geen Sinterklaas voor speelt. Kinderen in Syrië die alles achter zich moeten laten en op de vlucht zijn in doodsangst dat zij en hun familie het niet overleven. Vreselijk! Als je deze mensen vraagt om te tekenen voor het goede doel dan: ho maar. Ze zijn niet thuis doen niet aan dat soort 'zaken'.

Dan verschijnt er een petitie om zwarte Piet zwart te houden en ja: ze tekenen graag want dat is toch zo belangrijk. Het idee dat wij tegemoet zouden komen aan een minderheid die zich hierdoor niet prettig voelt is niet zo belangrijk. Nee het is 'onze' traditie en wij zijn er trots op. Trek een schertsfiguur een mooi pakje aan en laat hem krom praten en wij zijn verkocht. Hoe zit het dan met de Somaliër die het Nederlands niet goed machtig is? Die vinden wij dom en onwaardig om onze mooie zuivere grond met zijn zwarte poten te betreden. We willen ook vooral niet naast hem wonen want dan gaat de waarde van ons huis omlaag nog erger: we durven hem geen hand te geven uit angst voor Ebola.

Ik zie de ruzies op twitter met lede ogen aan en ben met een klap wakker geschud uit mijn idealistische droom. Waar ik eerst nog dacht dat wij verenigd waren als volk, tegen een regering die ons te kort doet, schrik ik nu van de reacties. Ja ik wil dat Piet gewoon een man gaat worden met roetvegen en nog liever maak Pieten van alle mensen uit alle rassen die hier wonen. Wij kunnen de Sint dan zien als een normale werkgever die de maatschappij daadwerkelijk wil helpen

Weet u waarom ik kijk naar 'zwarte Piet' als iets wat ik liever niet zie? Omdat ik u hier beneden wat voorbeelden zal geven van het soort Pieten wat meteen een golf van verontwaardiging over het land zou afroepen.
 En als u vind dat de pieten te allochtoon zijn vergeet dan vooral Sint Nicolaas niet. Hij was de bisschop van Myra en voor wie het niet weten:dat ligt in Turkije.
!. Een Argentijnse Sint die moeders van de Plaza de Mayo uit een vliegtuig dropt op pleinen in Nederland en waar zij spontaan beginnen met cadeaus uit te delen. Aan de stuurknuppel van het vliegtuig zit een meneer die ooit nog eens voor een luchtvaartmaatschappij heeft gewerkt. ik wil niet pochen hoor....

2. Een Israëlische Sint die streng Orthodox in het geloof is en die niet in Spanje maar Buitenveldert woont. Hij laat een muur om zich heen bouwen en de mensen moeten over de muur klimmen om hun presentjes te pakken.

3. Een Bin Sint die binnenkomt op een ezel gevolgd door Taliban strijders die spontaan uit elkaar springen en de cadeaus vliegen door de lucht. ( We got him) ;-)

4. Een PVV boot waar de Pieten zo zwart als zwarte schoensmeer zijn en waar de Sint super geblondeerd is. Naast hem staat de hoofdpiet die maar al te graag hier of daar iemand in elkaar beukt. De paardenpiet met lange wilde manen waakt over de gezondheid van zijn dieren. Als cadeau strooien zij pakjes blondering zodat iedereen op de grote sterke leider kan lijken. Zelfs als je niet echt blank bent (zoals de grote leider).


5 Een stoomboot met daarop bankiers en directeuren uit de zorg die kwistig aan wal bonussen rondstrooien en openlijk schuld belijden op pleinen in heel Nederland.

Belachelijk deze voorbeelden? Tja, dat vind ik nu ook van de zwarte Piet maar die mag  en weet u waarom? Omdat ze geen macht hebben alleen maar woorden om u ervan te overtuigen dat zij iedere keer weer gekrenkt worden.
Daarom alleen al zullen wij als groep democratisch moeten zijn en niet door onze wil door te drijven maar de democratie te gebruiken als bescherming van de minderheid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten