maandag 13 februari 2012

KAN OOM SLAAF A.U.B. WEER UIT DE DOOD HERRIJZEN.


Bij onze in de familie is oom Slaaf een legende geworden. Oom Slaaf een stugge Fries broer van mijn oma van moeders kant. Hij zat in het verzet tijdens tweede wereldoorlog en voerde hij dingen uit die voor de bezetters verborgen moesten blijven. Zoals die keer dat hij tante Marie tegenkwam in de tram en maar niet wilde gaan zitten, al drong tante Marie nog zo aan. Bij een scherpe bocht viel oom Slaaf zijn lange leren jas open en daaronder had hij verborgen: een machinegeweer. Mijn tante schrok vreselijk en onder zware bedreiging van oompje beloofde zij het nooit aan iemand te vertellen, tot na de oorlog was zij die belofte nagekomen. Onze eigen held van de familie.
Toen mijn ouders 50 jaar getrouwd waren wilde ik een leuke kaart ontwerpen voor hun 50 jarige trouwdag. Helaas kon de burgerlijke stand mij niet helpen want de gegevens van mijn ouders waren opgeblazen door het verzet in W.O. 2 en niet alleen van mijn ouders. Deze gegevens hadden grote schade kunnen aanrichten als zij in handen van de bezetters gevallen waren.
Het blijkt nu dat de regering een nieuw wetsvoorstel wil laten ingaan waarin een iedere Nederlander in zijn paspoort ook zijn vingerafdrukken moet laten zetten. De officier van justitie zou toestemming krijgen om toegang te hebben tot die vingerafdrukken. Worden wij dan al als potentieel crimineel bestempeld? De laatste jaren horen wij steeds meer van corruptie in het rechtssysteem. Het idee dat er corrupte ambtenaren uit het rechtssysteem toegang tot mijn vingerafdrukken zouden hebben maakt mij nogal hysterisch. Volgens mij is het zo dat het mijn lichaam is, en dit is een aanslag op mijn integriteit,mijn privacy wordt hiermee geschonden. Ik vind dat wij als volk goed moeten nadenken of wij dit willen en zo niet onze stem moeten laten horen. Als kind van een familie die lang na de oorlog nog geleden heeft van de dingen die zij hadden meegemaakt wil ik al niet eens denken over wat er kan gebeuren als de vingerafdrukken in handen van foute regimes vallen. Mijn man komt uit Paraguay en heeft daar heel erg nare dingen meegemaakt juist door die controle. Ja, ja het is gezellig bij ons thuis! Dus denk eens in als hier een wisseling van de macht komt en onze gegevens in de verkeerde handen vallen. Dan hoop ik dat wede wederopstanding van oom Slaaf mee mogen maken zodat onze gegevens weer veilig gesteld zullen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten